Shell Eco-marathon Asia Pacific and Middle East 2023

หนึ่งในการแข่งขันสุดยอดนวัตกรรมรถยนต์ประหยัดพลังงานระดับภูมิภาค ซึ่งมุ่งเน้นให้เยาวชนสร้างสรรค์เทคโนโลยีและออกแบบรถยนต์เพื่อการประหยัดพลังงาน ได้เริ่มการแข่งขันอย่างเป็นทางการเมื่อต้นเดือนกรกฎาคมที่ผ่านมา ณ Pertamina Mandalika International Street Circuit ที่ เกาะ Lombok ประเทศอินโดนีเซีย

การแข่งขันระดับภูมิภาคในปีนี้มีจำนวนทีมที่เข้าแข่งขัน จากสถาบันการศึกษาจำนวน 80 ทีมจาก 13 ประเทศในภูมิภาคเอเชียและตะวันออกกลางที่เข้าร่วม ได้แก่ บรูไนดารุสซาลาม จีน อินโดนีเซีย อินเดีย สาธารณรัฐเกาหลี คาซัคสถาน มาเลเซีย ฟิลิปปินส์ กาตาร์ ซาอุดีอาระเบีย สิงคโปร์ ไทย และเวียดนาม โดยมีทีมเยาวชนไทยที่ศักยภาพโดดเด่นเข้าร่วมแข่งขันจำนวน 5 ทีม

โดยทีมเยาวชนไทยที่ลงสนามประลองสุดยอดนวัตกรรมยานยนต์ประหยัดพลังงานในปีนี้ แบ่งเป็นการแข่งขันในประเภทรถต้นแบบ (Prototype Category) หมวด ICE ประกอบด้วย 4 ทีม คือ ทีม Virgin จากวิทยาลัยเทคนิคสกลนคร ซึ่งทำผลงานได้ยอดเยี่ยมจนสามารถคว้ารางวัลชนะเลิศในหมวดนี้มาครองได้สำเร็จ ร่วมด้วยทีมเฟื่องฟ้า จากวิทยาลัยการอาชีพอัมพวา ที่ได้อันดับ 3 ด้วยระยะทาง 893.4 กิโลเมตร/เทียบเท่าการใช้เชื้อเพลิง 1 ลิตร และทีม RMUTP Racing จากมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลพระนคร ได้อันดับที่ 4 ด้วยระยะทาง 877 กิโลเมตรเทียบเท่าการใช้เชื้อเพลิง 1 ลิตร จากหมวดเดียวกัน ขณะที่ PNRU Collegain-Junior จากมหาวิทยาลัยราชภัฎพระนคร สามารถฝ่าฟันจนได้อันดับ 4 ของการแข่งขันในหมวดเชื้อเพลิงแบตเตอรี่ไฟฟ้า ด้วยระยะทาง 600 กิโลเมตรต่อกิโลวัตต์ชั่วโมง ส่วน KMUTT EDR Epsilon จากมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี ซึ่งเป็นทีมเดียวที่ลงแข่งขันในประเภทแนวคิดรถ Urban Concept ในหมวดแบตเตอรี่ไฟฟ้า ก็ชูจุดเด่นด้วยความหลงใหลในการทำรถแฮนด์เมดในทุกส่วน รวมถึงล้อซึ่งเป็นส่วนที่ท้าทายที่สุด ซึ่งแม้ว่าจะทีมไม่สามารถผ่านเข้ารอบจากการตรวจสอบทางเทคนิคได้ แต่ก็แสดงให้เห็นถึงสปิริตของทีมเยาวชนไทยอันยอดเยี่ยมในเวทีระดับภูมิภาค

นายปนันท์ ประจวบเหมาะ ประธานกรรมการ บริษัทเชลล์แห่งประเทศไทย กล่าวว่า “การแข่งขัน Shell Eco-marathon เป็นการแข่งขันสนามสำคัญที่เชลล์สร้างสรรค์ขึ้น เพื่อสร้างแรงบันดาลใจให้กับทีมเยาวชนรุ่นใหม่ ให้แสดงออกด้านนวัตกรรมและคิดค้นหาวิธีการใหม่ ๆ เพื่อเพิ่มประสิทธิภาพในการใช้พลังงานในอนาคต จากรถยนต์ที่ได้รับการออกแบบและสร้างขึ้นใน 2 ประเภท คือ Prototype และ Urban Concept โดยเน้นที่การขับเคลื่อนไปได้ระยะทางไกลที่สุดจากการใช้พลังงานเทียบเท่าเชื้อเพลิง 1 ลิตร ซึ่งเป็นสิ่งสำคัญสำหรับอนาคตของพลังงานที่สะอาด สอดคล้องกับการขับเคลื่อนกลยุทธ์ Powering Progress สนับสนุนการเปลี่ยนผ่านไปสู่พลังงานสะอาด เพื่อคุณภาพชีวิตที่ดีสำหรับทุกคนในอนาคต”

Shell Eco-marathon Asia Pacific and Middle East 2023 แบ่งการแข่งขันออกเป็น 2 ประเภท คือ ประเภท Prototype Category รถต้นแบบเพื่ออนาคต ซึ่งให้ความสำคัญกับนวัตกรรมการออกแบบพื้นฐานรถที่ใช้พลังงานได้อย่างมีประสิทธิภาพสูง มี 3 ล้อ น้ำหนักเบา โดยทั่วไปจะออกแบบเพื่อลดความต้านทานและเพิ่มประสิทธิภาพในการใช้พลังงาน และประเภท Urban Concept เป็นการออกแบบรถ 4 ล้อโดยคำนึงถึงการใช้งานจริงบนท้องถนนทั่วไป ซึ่งการแข่งขันทั้ง 2 ประเภทนี้ ทีมที่เข้าแข่งขันสามารถเลือก 1 ใน 3 หมวดพลังงานเชื้อเพลิงที่มีอยู่ในปัจจุบัน เช่น ดีเซล เบนซิน หรือพลังงานทางเลือก เช่น ไฮโดรเจน เอทานอล หรือ พลังงานจากไฟฟ้า/แบตเตอรี่ ที่ใช้ในการแข่งขัน

ด้านนายนัทพงษ์ สิงหกุล ผู้ขับขี่ของทีม VIRGIN นักศึกษาภาควิชาเทคโนโลยียานยนต์ จากวิทยาลัยเทคนิคสกลนคร ซึ่งได้รับรางวัลที่ 1 ในประเภท Prototype ปะเภทเครื่องยนต์ ICE เชื้อเพลงเอทานอล กล่าวว่า “เราทุกคนในทีมดีใจมากที่สามารถ ทำผลงานออกมาได้ดีที่สุด เมื่อเทียบกับทีมผู้แข่งขันจากประเทศอื่นๆ ในประเภทเดียวกัน Shell Eco-marathon เป็นสนามที่ท้าทายศักยภาพ ทั้งด้านการออกแบบและประสิทธิภาพการใช้พลังงานสูงสุดของนักวิศวกรรมยานยนต์ รวมถึงการนำยานพาหนะของเราจากประเทศไทยไปอินโดนีเซียด้วยสภาพที่สมบูรณ์ที่สุด สิ่งเหล่านี้เป็นปัจจัยสำคัญที่ผลักดันให้เรา ฝ่าฟันบนสนามแห่งแรกของการแข่งขันและได้รับชัยชนะที่ยิ่งใหญ่ในที่สุด"

“นักศึกษาทุกคนในทีมมีความมุ่งมั่นและสปิริตสูง พวกเขาได้เรียนรู้หลายอย่างจากการแข่งขันครั้งนี้ ซึ่งมีส่วนสำคัญในการเสริมสร้างศักยภาพของตนเอง เพื่อการพัฒนาพาหนะที่มีประสิทธิภาพด้านการประหยัดพลังงานสูงสุดในอนาคต รางวัลที่ได้รับเป็นเครื่องยืนยันว่า พวกเขาสามารถฝ่าฟันจนบรรลุเป้าหมายที่ตั้งไว้ได้สำเร็จ และพร้อมที่จะเดินหน้าสู่เป้าหมายที่ท้าทายยิ่งขึ้น ในสนามเชลล์ อีโค-มาราธอนในครั้งต่อไป” นายประมวล รอนยุทธ อาจารย์ที่ปรึกษาทีม วิทยาลัยเทคนิคสกลนคร กล่าวในที่สุด

ความสำเร็จจากสนามการเข่งขัน Shell Eco-marathon Asia Pacific and Middle East 2023 ของทีมไทยเป็นเพียงความท้าทายก้าวแรกสำหรับนักศึกษาด้านนวัตกรรมยานยนต์ การพัฒนาเพื่อยกระดับยานยนต์แห่งอนาคตเพื่อการใช้งานได้จริง ในประเภท ทีม Urban Concept ให้สำเร็จ เป็นความคาดหวังจากเยาวชนไทยในการแข่งขัน Shell Eco-marathon Asia Pacific and Middle East 2024 ช่วยกันเป็นกำลังใจและรอชมความสำเร็จของเยาวไทยไปพร้อมๆ กัน

Cautionary note

The companies in which Shell plc directly and indirectly owns investments are separate legal entities. In this announcement, “Shell”, “Shell Group” and “Group” are sometimes used for convenience where references are made to Shell plc and its subsidiaries in general. Likewise, the words “we”, “us” and “our” are also used to refer to Shell plc and its subsidiaries in general or to those who work for them. These terms are also used where no useful purpose is served by identifying the particular entity or entities. ‘‘Subsidiaries’’, “Shell subsidiaries” and “Shell companies” as used in this announcement refer to entities over which Shell plc either directly or indirectly has control. Entities and unincorporated arrangements over which Shell has joint control are generally referred to as “joint ventures” and “joint operations”, respectively. “Joint ventures” and “joint operations” are collectively referred to as “joint arrangements”. Entities over which Shell has significant influence but neither control nor joint control are referred to as “associates”. The term “Shell interest” is used for convenience to indicate the direct and/or indirect ownership interest held by Shell in an entity or unincorporated joint arrangement, after exclusion of all third-party interest.

Forward-Looking Statements

This announcement contains forward-looking statements (within the meaning of the U.S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995) concerning the financial condition, results of operations and businesses of Shell. All statements other than statements of historical fact are, or may be deemed to be, forward-looking statements. Forward-looking statements are statements of future expectations that are based on management’s current expectations and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in these statements. Forward-looking statements include, among other things, statements concerning the potential exposure of Shell to market risks and statements expressing management’s expectations, beliefs, estimates, forecasts, projections and assumptions. These forward-looking statements are identified by their use of terms and phrases such as “aim”, “ambition”, ‘‘anticipate’’, ‘‘believe’’, ‘‘could’’, ‘‘estimate’’, ‘‘expect’’, ‘‘goals’’, ‘‘intend’’, ‘‘may’’, “milestones”, ‘‘objectives’’, ‘‘outlook’’, ‘‘plan’’, ‘‘probably’’, ‘‘project’’, ‘‘risks’’, “schedule”, ‘‘seek’’, ‘‘should’’, ‘‘target’’, ‘‘will’’ and similar terms and phrases. There are a number of factors that could affect the future operations of Shell and could cause those results to differ materially from those expressed in the forward-looking statements included in this announcement, including (without limitation): (a) price fluctuations in crude oil and natural gas; (b) changes in demand for Shell’s products; (c) currency fluctuations; (d) drilling and production results; (e) reserves estimates; (f) loss of market share and industry competition; (g) environmental and physical risks; (h) risks associated with the identification of suitable potential acquisition properties and targets, and successful negotiation and completion of such transactions; (i) the risk of doing business in developing countries and countries subject to international sanctions; (j) legislative, judicial, fiscal and regulatory developments including regulatory measures addressing climate change; (k) economic and financial market conditions in various countries and regions; (l) political risks, including the risks of expropriation and renegotiation of the terms of contracts with governmental entities, delays or advancements in the approval of projects and delays in the reimbursement for shared costs; (m) risks associated with the impact of pandemics, such as the COVID-19 (coronavirus) outbreak; and (n) changes in trading conditions. No assurance is provided that future dividend payments will match or exceed previous dividend payments.

All forward-looking statements contained in this announcement are expressly qualified in their entirety by the cautionary statements contained or referred to in this section. Readers should not place undue reliance on forward-looking statements. Additional risk factors that may affect future results are contained in Shell plc’s Form 20-F for the year ended December 31, 2022 (available at www.shell.com/investor and www.sec.gov). These risk factors also expressly qualify all forward-looking statements contained in this announcement and should be considered by the reader. Each forward-looking statement speaks only as of the date of this announcement, [14 July 2023]. Neither Shell plc nor any of its subsidiaries undertake any obligation to publicly update or revise any forward-looking statement as a result of new information, future events or other information. In light of these risks, results could differ materially from those stated, implied or inferred from the forward-looking statements contained in this announcement.

Shell’s net carbon intensity

Also, in this announcement we may refer to Shell’s “Net Carbon Intensity”, which includes Shell’s carbon emissions from the production of our energy products, our suppliers’ carbon emissions in supplying energy for that production and our customers’ carbon emissions associated with their use of the energy products we sell. Shell only controls its own emissions. The use of the term Shell’s “Net Carbon Intensity” is for convenience only and not intended to suggest these emissions are those of Shell plc or its subsidiaries.

Shell’s net-Zero Emissions Target

Shell’s operating plan, outlook and budgets are forecasted for a ten-year period and are updated every year. They reflect the current economic environment and what we can reasonably expect to see over the next ten years. Accordingly, they reflect our Scope 1, Scope 2 and Net Carbon Intensity (NCI) targets over the next ten years. However, Shell’s operating plans cannot reflect our 2050 net-zero emissions target and 2035 NCI target, as these targets are currently outside our planning period. In the future, as society moves towards net-zero emissions, we expect Shell’s operating plans to reflect this movement. However, if society is not net zero in 2050, as of today, there would be significant risk that Shell may not meet this target.

Forward Looking Non-GAAP measures

This announcement may contain certain forward-looking non-GAAP measures such as [cash capital expenditure] and [divestments]. We are unable to provide a reconciliation of these forward-looking Non-GAAP measures to the most comparable GAAP financial measures because certain information needed to reconcile those Non-GAAP measures to the most comparable GAAP financial measures is dependent on future events some of which are outside the control of Shell, such as oil and gas prices, interest rates and exchange rates. Moreover, estimating such GAAP measures with the required precision necessary to provide a meaningful reconciliation is extremely difficult and could not be accomplished without unreasonable effort. Non-GAAP measures in respect of future periods which cannot be reconciled to the most comparable GAAP financial measure are calculated in a manner which is consistent with the accounting policies applied in Shell plc’s consolidated financial statements.

The contents of websites referred to in this announcement do not form part of this announcement.

We may have used certain terms, such as resources, in this announcement that the United States Securities and Exchange Commission (SEC) strictly prohibits us from including in our filings with the SEC. Investors are urged to consider closely the disclosure in our Form 20-F, File No 1-32575, available on the SEC website www.sec.gov.